sobota, Grudzień 16, 2017

Erasmus+  eTwinning  EEAgrants

Jedna z nauczycielek naszej szkoły, Monika Chmielewska w terminie 5-15 września br. odbyła 10 dniową wizytę studyjną w jednym z krajów darczyńców, Islandii. Wizyta odbyła się w szkole partnerskiej Myndlistaskólinn í Reykjavík (The Reykjavík School of Visual Arts) w Reykjaviku,
w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.

 

Celem wizyty było nawiązanie i uzgodnienie współpracy pomiędzy szkołami, aby realizować wspólne projekty, inicjatywy i innowacje.

 

Rezultaty spotkania to:

  • uzgodnione założeń i realizacja wspólnych projektów (Erasmus+, eTwinning, EEAgrants)
  • stały kontakt internetowy
  • raport podsumowujący wizytę
  • raport opisujący islandzki system kształcenia
  • informacje o wizycie na Facebook, www szkoły
  • artykuły w lokalnych gazetach
  • prezentacja promująca Islandię
  • prezentacja podsumowująca wizytę
  • zwiększenie zainteresowania wizytami studyjnymi oraz współpracą międzynarodową innych nauczycieli
  • zwiększenie motywacji do nauki j. angielskiego wśród uczniów i nauczycieli
  • zwiększenie prestiżu instytucji wysyłającej

Trochę islandzkiego J

 

Trzy głoski, których w żaden sposób nie można opisać polskimi literami:
ð – wymawiamy jak „th” w angielskim „the”
þ – wymawiamy jak „th” w angielskim „Smith”
ö – dźwięk pośredni miedzy „o” i „e”.

Podstawowe zwroty
dzień dobry – – – góðan daginn [gouðan dajin]
dobry wieczór – – – gott kvöld [gott kwöld]
do widzenia – – – bless [bles]
dobranoc – – – góða nótt [gouða nouht]
cześć (powitanie) – – – halló [hallou]
cześć (pożegnanie) – – – bless bless [bles bles]
proszę – – – vinsamlegast [winsamlegast]
dziękuję – – – takk [tak]
przepraszam – – – fyrirgefðu [fyrirgiewðu]
ile to kosztuje…? – – – hvað kostar þetta…? [kwad kostar þetta]
gdzie jest…? – – – hvar er …? [kwar er…?]
co to jest…? – – – hvað er þetta…? [kwað er þetta…?]
która jest godzina? – – – hvað er klukkan? [kwað er klukkan?]
jak się czujesz? – – – hvernig hefur þú það [kwertnih hiefur þu það?]
jak się nazywasz? – – – hvað heitir þú? [kwad heitir þu?]
tak – – – já [jau]
nie – – – nei [nej]
mały – – – lítið [litið]
duży – – – mikið [mykið]
nie rozumiem – – – ég skil ekki [jeh skil ekki]
na zdrowie – – – skál [skaul]
otwarte – – – opið [opið]
zamknięte – – – lokað [lokað]
pan/pani – – – þér [þier]
Warszawa – – – Varsjá [warsziau]
Kraków – – – Kraká [krakau]
Reykjavik – – – Reykjavik [rejkiawik]
Polska – – – Pólland [pouland]
Islandia – – – Island [island]
Dni tygodnia
poniedziałek – – – mánudagur [maunudagur]
wtorek – – – þriðjudagur [þriðjudagur]
środa – – – miðvikudagar [miðwikudagur]
czwartek – – – fimmtudagur [fimmtudagur]
piątek – – – föstudagur [föstudagur]
sobota – – – laugardagur [löjgardagur]
niedziela – – – sunnudagur [sunnudagur]

Miesiące
styczeń – – – janúar [januar]
luty – – – febrúar [februar]
marzec – – – mars [marsz]
kwiecień – – – apríl [april]
maj – – – maí [maj]
czerwiec – – – júní [juni]
lipiec – – – júlí [juli]
sierpień – – – águst [august]
wrzesień – – – september [semptember]
październik – – – október [oktouber]
listopad – – – nóvember [nouwember]
grudzień – – – desember [desember]

Liczebniki
jeden – – – einn [eitn]
dwa – – – tveir [tweir]
trzy – – – þrír [þrir]
cztery – – – fjórir [fjourir]
pięć – – – fimm [fim]
sześć – – – sex [seks]
siedem – – – sjö [szjö]
osiem – – – átta [auhta]
dziewięć – – – níu [niju]
dziesięć – – – tíu [tiju]
jedenaście – – – ellefu [etlewu]
dwanaście – – – tólf [toulf]
trzynaście – – – þrettán [þrehtaun]
czternaście – – – fjórtán [fjourtaun]
piętnaście – – – fimmtán [fimmtaun]
szesnaście – – – sextán [sekstaun]
siedemnaście – – – sautján [söjtiaun]
osiemnaście – – – átján [autiaun]
dziewiętnaście – – – nítján [nitiaun]
dwadzieścia – – – tuttugu [tuhtugu]

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij