AKTUALNOŚCI

0
176

Przyroda jest przedmiotem nauczania, który najbardziej nadaje się do tego, aby część sytuacji dydaktycznych realizować poza salą lekcyjną. Dlatego we wrześniu zajęcia dla zainteresowanych z nauk przyrodniczych w ZST nr 1 im. W. Korfantego odbyły się w terenie. Zajęcia takie wpływają na kształtowanie zmysłu obserwacji, wyobraźnię, rozwój twórczego myślenia, a także uczą praktycznych umiejętności, między innymi prowadzenia prostych badań. Uczniowie pod opieką Pani Barbary Boruty oraz Pani Agnieszki Kasperczyk przeprowadzali badania i obserwacje na obszarze Parku Krajobrazowego Beskidu Małego zdobywając Magurkę Wilkowicką. Badali właściwości wody, interpretowali mapy, rozpoznawali obiekty w terenie, obserwowali piętra roślinności, skały oraz procesy mające wpływ na zróżnicowanie krajobrazu.

Zajęcia Terenowe Magurka Wilkowicka 909 M

 

4 października w ZSGU odbył się “Dzień integracji” w ramach którego został zorganizowany konkurs matematyczny. Przygotowaniem zadań konkursowych zajęły się starsze grupy projektowe “Kompetentni na Rynku Pracy” a grupy projektowe z klas I- ych brały udział w konkursie. Super zabawa. Pierwszoklasiści już pytali kiedy będzie następny konkurs.

Kompetentni na rynku pracy w Zespole Szkół Budowlanych
Koło zainteresowań z nauk przyrodniczych.

Sezon na zajęcia popołudniowe w Chorzowskim Centrum Kultury z cyklu ,,Przewodnik opowiada” został otwarty środowym spotkaniem z podróżnikami, którzy opowiedzieli nam o swoich przygodach i zaskakujących sytuacjach jakie miały miejsce podczas podróży po Azji.

 

 

Kompetentni na rynku pracy w Zespole Szkół Budowlanych
Koło zainteresowań z nauk przyrodniczych.

W sobotnie przedpołudnie uczniowie naszej szkoły mieli możliwość obejrzenia Elektrociepłowni Chorzów od środka. Była to doskonała okazja, by zobaczyć, w jaki sposób funkcjonuje elektrociepłownia oraz dowiedzieć się, jak powstają prąd i ciepło. W środku było gorąco, ale na zewnątrz pogoda nam nie dopisała, humory jak najbardziej tak

 

Kompetentni na rynku pracy w Zespole Szkół Budowlanych
Koło zainteresowań z nauk przyrodniczych
Dziś w ramach Koła Geograficznego realizowaliśmy projekt ,,Górny Śląsk- moja mała ojczyzna”, którego celem było zachęcanie uczniów do zwrócenia uwagi na specyfikę i bogactwo krajobrazu śląskiego oraz poszerzania znajomości kultury, historii i tradycji naszego regionu.

 

 

Dziś grupa matematyczna z 1 klasy, pierwszy raz kodowała. Praca była intensywna, uczniowie poznali swoje mocne i słabe strony w potęgach i pierwiastkach. A na koniec zajęć było domino – poszło jak z płatka.

 

Z CYKLU PRZEWODNIK OPOWIADA – “ZA KOŁEM PODBIEGUNOWYM, ARKTYCZNY SPITSBERGEN I NORWESKIE LOFOTY”

Kompetentni na rynku pracy w Zespole Szkół Budowlanych.
Koło zainteresowań z nauk przyrodniczych.

Myśląc o dalekiej północy, większość z nas wyobrazi sobie Nordkapp – norweski, najdalej wysunięty przylądek w Europie. Jednak czy jest coś jeszcze wyżej na północ? Tak. Na Morzu Arktycznym kryje się niewielki archipelag wysp – Svalbard. Jego największa wyspa to Spitsbergen. Tu docierają tylko Ci, którzy chcą poczuć prawdziwej Arktyki. Temperatura w lecie sięga maksymalnie kilkunastu stopni, a w górach zawsze leży śnieg. W lecie słońce nigdy nie chowa się za horyzont, a przy złej pogodzie śnieg pada poziomo. Jednak jest tu coś, co porywa serce: cisza, piękno i bliskość przyrody i poczucie odizolowania. W budynkach publicznych zdejmuje się buty, a na całym archipelagu żyje więcej niedźwiedzi polarnych niż ludzi.
Jak zatem przeżyć w takich warunkach w namiocie? Co robić w wolnym czasie? To i wiele innych odpowiedzi poznaliśmy podczas dzisiejszego spotkania z Przewodnikiem.

 

Dziś grupa maturzystów z ZSGU zmierzyła się z zadaniami z matur, obejmującymi już powtórzony materiał. STACJE ZADANIOWE – to metoda pracy samodzielnej, która o 7.10 dodatkowo rozbudziła śpiochów i rozruszała zajecia. Wiele osób stwierdziła, że podsumowanie pracy wzbudziło refleksje i pozwoliło wyciągnąć wnioski – gdzie jeszcze mam braki i muszę poćwiczyć.

Kompetentni na rynku pracy w Zespole Szkół Budowlanych
Koło zainteresowań z nauk przyrodniczych
Za nami Chorzowski Tydzień Podróży. Tym razem uczniowie naszej szkoły mieli okazję spotkać się z osobami parającymi się aktywnym poznawaniem świata, podróżnikami, którzy starali się przekazać im treści naukowe: geograficzne, przyrodnicze, historyczne, socjologiczne oraz wychowawcze, a także ciekawostki i anegdoty z podróży- tych dalekich i tych bliskich. Spotkaniom z podróżnikami towarzyszyły wystawy oraz kulinarne warsztaty, dzięki którym uczniowie mogli poznać ciekawostki kuchni azjatyckiej.

 

 

 

7.12. w Zespole Szkół Gastronomiczno-Usługowych w ramach projektu unijnego odbył się Matematyczny Maraton Mikołajkowy – MMM. Uczniowie klas maturalnych w ramach ćwiczeń powtórkowych rozwiązywali przeróżne zadania z matur. Uczniowie Klas Branżowej Szkoły I stopnia w ramach ćwiczeń przygotowywali różne ciekawe zadania i łamigłówki ich oprawę graficzną oraz stacje zadaniowe na Maraton dla klas technikum. Klasy pierwsze technikum rozwiązywały wcześniej przygotowane zadania. Metoda była bardzo ciekawa i sprawdzona wcześniej na innych zajęciach – STACJE ZADANIOWE. Dzięki temu nie było nudno, było mobilnie, aktywująco i bardzo emocjonująco. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem i energią rozwiązywali ciekawe zadania o tematyce Mikolajkowej. Jak zwykle już pytali się kiedy będzie następna taka impreza.

 

 

Kompetentni na rynku pracy w Zespole Szkół Budowlanych
Koło zainteresowań z nauk przyrodniczych
Ferie zimowe Kompetentni… z Budowlanki spędzili w multimedialnej podróży po Londynie i Paryżu. Uczniowie mieli okazję poznać turystyczne atrakcje obu miast. Gra dydaktyczna dotycząca Europy pozwoliła na zaciętą rywalizację między zespołami. Efekty pracy zespołowej są widoczne na załączonych plakatach wykonanych przez uczniów.

 

Od soboty  25 stycznia „Kompetentnym” przyświeca hasło „Nauka jest bliżej”. Uczniowie uczestnicząc w szeregu warsztatów, wykładów, dyskusji, doświadczają tego, że zastosowania naukowe są powszechne w codziennym życiu. Aby nauka nie stała się rodzajem nowoczesnej magii, trzeba wiedzieć, jak ona działa. Dlatego nasi uczniowie mogli przyglądać się temu, jak się robi naukę, jak się poznaje zjawiska świata, jak się opisuje i poznaje funkcjonowanie rzeczywistości. My chcieliśmy nade wszystko, aby nasi podopieczni mogli się nauką w sposób mądry i interesujący bawić aktywnie, wchodząc w żywy kontakt z tymi, którzy na co dzień zawodowo zajmują się nauką, mogli uczestniczyć czynnie w eksperymentach i pokazach.
Uczniowie biorąc udział w 4 Śląskim Festiwalu Nauki KATOWICE mieli okazję zetknąć się z takimi autorytetami ze świata nauki jak prof. dr hab. Jerzy Buzek. Mieli okazję posłuchać m.in. o polityce klimatycznej, relacji nauki i polityki, roli jaką nauka może odegrać w zmieniającej się Europie. Dzięki profesorowi uzyskali odpowiedź na pytanie: “Czy naukowcy uratują Europę?”. W strefie klimatu i elektromobilności zagłębili się w problematykę związaną z kryzysem klimatycznym. Odpowiedzieli na szereg pytań dotyczących tego, co zrobić, aby zminimalizować skutki ocieplenia klimatu. Jak spowodować, by dzięki działalności człowieka Ziemia nie zmieniała się w miejsce trudne do życia.
Wielowymiarowe spojrzenie na wodę to uwzględnienie wielu aspektów wynikających z jej obecności wokół nas i niezbędności dla nas. Woda to nie tylko podstawowy składnik żywych organizmów, ale także bogaty we florę i faunę ekosystem. To miejsce rekreacji i wypoczynku oraz zasób i podstawowy surowiec gospodarczy. Woda to powódź i susza, które są skutkiem występowania lub braku opadów, a także budowa i eksploatacja urządzeń hydrotechnicznych. Gwarancja naszego bytu to racjonalne gospodarowanie wodą, dbałość o jej jakość i dostępność. Dlatego należy spojrzeć na sposoby użytkowania wody w przeszłości, by wykorzystać doświadczenia z czasów, kiedy była ona ważnym zasobem pożywienia, źródłem energii do napędzania kół młyńskich manufaktur oraz drogą transportową. Miasta powstawały tam, gdzie był dostęp do wody. Wysokie wartości usług ekosystemowych środowisk wodnych i podmokłych pokazują, jak bardzo są cenne dla funkcjonowania miast w dobie zmian klimatu. O tym jak dobrze gospodarować wodą opowiedział naszym uczniom dr hab. Andrzej Woźnica z UŚ. Giga Gogosashvili zabrał nas w niesamowitą podróż po Gruzji! Co każdy turysta wiedzieć powinien? Czego spróbować? Co zobaczyć? Podręczny pakiet najbardziej oryginalnych ciekawostek. Odkryj Gruzję również biznesowo – tajniki sztuki biznesu i dyplomacji w kontaktach polsko-gruzińskich. Wiemy już jak przygotować się do wyjazdu do Georgii, jak nazywają Gruzini swoje państwo. Dr Tomasz Spórna przybliżył nam zagadnienie suburbanizacji – jego rozwój w krajach wysokorozwiniętych i dynamicznie rozwijających się, wieloaspektowość skutków środowiskowych procesów rozlewania się miast oraz sposoby radzenia sobie z tym zjawiskiem. Poznaliśmy przestrzenny rozwój konurbacji katowickiej, gdzie wytworzyła się tzw. suburbanizacja „wewnętrzna”. Spróbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, dokąd zmierza „sen” o życiu na przedmieściu. Czy chcemy zamieszkać na przedmieściu? Było bardzo interesująco.
Można bez końca opisywać wrażenia tych dwóch dni. Nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Zapraszamy na fotorelację.

Praca nad klonowaniem myszy na kole przyrodniczym.

20200218_103534.jpg20200218_100143.jpg

Kompetentni na rynku pracy w Zespole Szkół Budowlanych
Koło zainteresowań z nauk przyrodniczych
Wszyscy uczymy się zdalnego nauczania i pierwsze efekty pracy naszych uczniów w ramach programu unijnego możemy zobaczyć poniżej.
Prace te dotyczą Międzynarodowego Dnia Ziemi, to akcja prowadzona wiosną, której celem jest promowanie postaw proekologicznych w społeczeństwie, uświadamianie jak kruchy jest ekosystem naszej planety. To dobry moment aby pochylić się nad losem planety na której żyjemy, moment ekologicznej refleksji, która może nas uchronić przed popełnieniem kolejnych błędów.

Nauczanie zdalne u “kompetentnych” na zajęciach przyrodniczych w ZST nr 1

 

Kompetentni na rynku pracy w Zespole Szkół Budowlanych
Koło zainteresowań z nauk przyrodniczych
Wszyscy uczymy się zdalnego nauczania i kolejne, ciekawe efekty pracy naszych uczniów w ramach programu unijnego możemy zobaczyć poniżej.
Prace te przedstawiają mapy mentalne z geografii, są graficznym sposobem zapisu informacji, porządkują wiadomości i ułatwiają zrozumienie związków jakie zachodzą między nimi. Gratulujemy Wam kochani pomysłowości i kreatywności!!!

Dzień Ziemi podczas pracy zdalnej na zajęciach przyrodniczych w ZST nr 1 również kreatywnie.

Przyrodnicy kompetentnych uczestniczyli również w warsztatach z okazji Dnia Ziemi w Ministerstwie Klimatu. Poznali historię Dnia Ziemi i promowali działania “Kapitana Planety”

Dzień Ziemi