Wspólne czytanie „Co to właściwie jest demokracja” oraz „Oto jest dyktatura” wydawnictwa Tako

  1. Opiekun: Magdalena Wojtowicz, Piotr Płonka
  2. Miejscowość: Chorzów
  3. Instytucja: Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 1 im. W. Korfantego
  4. Gdzie i kiedy były czytane książki: Szkoła Podstawowa nr 17 im. Jana Pawła II w Chorzowie, 20.12.2016 r.
  5. Kto brał udział w spotkaniu: uczniowie klasy 2e
  6. Krótki opis spotkania: Prowadzący poinformowali uczestników spotkania, że na zajęciach zostanie poruszony bardzo ważny temat. Nawiązali do życia rodzinnego i zadali pytanie, co ich rodzice oglądają w telewizji. Uzyskawszy odpowiedź, że wiadomości zapytali, co w nich jest pokazywane. Tym sposobem nawiązali do tematu zajęć, czyli do polityki. Uczniowie mieli na wstępie do wykonania zadanie – spośród rozsypanych sylab każda grupa miała ułożyć dwa słowa – DEMOKRACJA i DYKTATURA. Kiedy grupy wykonały zadanie prowadzący powiedzieli, że zajęcia będą poświęcone tym dwóm zagadnieniom, do których omówienia zostaną wykorzystane książki „Oto jest dyktatura” oraz „Co to właściwie jest demokracja”. Następnie zostały wyświetlone dwa materiały filmowe: fragment bajki „Pinky i Mózg” – utwór „Dyktator” oraz fragment programu „Szkło kontaktowe”, w którym wyemitowany materiał pokazujący odpowiedzi dzieci na pytanie „co to jest demokracja?”. Po obejrzeniu materiałów prowadzący pokazali pierwsze strony książek, gdzie demokracja została porównana do placu zabaw a dyktatura do dyktanda. Rozpoczęła się dyskusja, w której uczniowie opowiadali, na czym polega dyktando oraz zabawa na placu zabaw. Omówione w tym momencie zostały najważniejsze założenia demokracja oraz zasady dyktatury. Dalej prowadzący zaproponowali uczniom zabawy, które miały w praktyce pokazać, czym kończy się współpraca, a czym narzucanie woli tylko jednej osoby. W ten sposób uczniowie zrozumieli, że demokracja opiera się na współpracy i dochodzeniu do porozumienia, zaś dyktatura na spełnianiu woli tylko jednej osoby, która bardzo często eliminuje swoich przeciwników. Po zabawach prowadzący przeczytali fragmenty książek oraz pokazali znajdujące się w książce obrazy dyktatorów oraz zdjęcia osób żyjących w państwach demokratycznych. Uczniowie z kolei dokonali ich porównania oraz wyciągnęli wnioski. Na zakończenie został przeprowadzony test w oparciu o pytania z książek, z którym uczniowie klasy 2 poradzili sobie bez najmniejszego problemu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here